Granada modern városképét éppúgy Spanyolország mór uralkodóinak ősi palotája uralja, ahogy egykor építtetői uralkodtak kiterjedt birodalmuk felett. A tündöklő vörös fellegvár seregnyi tökéletes arányú, árnyas udvar, áttört csipkézetű terem, napsütötte patiók – belső udvarok – és árkádok szövevénye.
Az Észak-Afrikából származó mohamedán mórok (berberek és arabok) a VII. század elején törtek be az Ibériai-félszigetre. A IX. század folyamán emelték az Alcazába erődöt, a későbbi palotaerőd elődjét. A XI. századtól a mór fennhatóság alatt álló területeket ostromló keresztény seregek a XIII. század folyamán bevették Córdobát, ahonnan menekülők ezrei özönlöttek Granadába.
A mórok összezsugorodó királyságának központja Granada lett. Az Alcazábát masszív várfallal, őrtornyokkal és védőbástyákkal erősítették meg, és a vízutánpótlás javítására új vízvezetékeket létesítettek. Az átépített erőd az Al-Qal'a al-hamra (vörös vár) nevet kapta, innen származik modern spanyol elnevezése, az Alhambra. Töretlen hírnevét elsősorban mégsem katonai erőd mivoltának köszönheti, hanem elbűvölő szépségű palotáinak, amelyek I. Júszuf (1333-1354) és V. Muhammad (1354-1359) uralkodása alatt épültek, s amelyek díszítése az iszlám művészet egyedülálló remeke. Míg az erőd külseje meglehetősen zordnak hat, a falak mögött megbúvó belső udvarok és csarnokok elrendezése csodálatos képzelőerőről tanúskodik; stílusuk az előkelő visszafogottságtól a szándékos teatralitásig ível.
Az udvart övező árkádokat összesen 124 karcsú oszlop támasztja alá, a nyugati és keleti oldal két pavilonjából pedig előnyös szögben láthatók a díszkút márványoroszlánjai és a szájukból előtörő vízsugarak.
A szimmetria művészete
A mórok mértani szimmetriára épülő, pazar díszítések iránti vonzódása sehol sem olyan nyilvánvaló, mint az Alhambrában, melynek túlburjánzó felületdíszítéseit végtelen, kanyargó hullámvonalak és geometrikus alakzatok szédítő szövevénye jellemzi. A mozaikok, csempék és gipszreliefek bonyolult, elvont mintázatához jórészt virágok és növényi indák szolgátak mintául, hiszen az iszlám kifejezetten tiltja az ember- és állatábrázolást.
A csarnokok, fedett sétányok és a Királyi fürdő falati borító tarka, mázas csempék (az azuleják) élénkvörös, kék és zöld színekben ragyognak; a gipsz- és kőfelületeket valaha szintén ilyen erőteljes színűre festették. A gipszmintázatok a vonalak tökéletesen geometrikus hálózatából állnak, oly rafináltan komponálva, hogy a vonalhálóban csillagokat és virágokat fedezünk fel. Gyakoriak az egyéb növényi motívumok is. A vég nélkül ismétlődő, hihetetlen finomsággal kimunkált apró díszítőelemek textilszerűen borítják a pillérek és a lágyan ívelt árkádok felületét.
A Sala d la Justicia (Igazság terme őrzi a középkori iszlám alakábrázolások Nyugaton egyedül ránk maradt példáit: ezek a XIV. századi freskók még ma is élénk és aranyló színekben tündökölnek. Az Alhambra falait azonban szinte mindenütt a Koránból vett idézetek tekergő indákból és merész függőleges vonásokból álló arab feliratai díszitík. Egy márványtáblába vésett találó vers a vár egyik falán – „… nincs kegyetlenebb dolog az életben, mint vakon járni Granadát” – a mór város iránti rajongásról tanúskodik.
Az Észak-Afrikából származó mohamedán mórok (berberek és arabok) a VII. század elején törtek be az Ibériai-félszigetre. A IX. század folyamán emelték az Alcazába erődöt, a későbbi palotaerőd elődjét. A XI. századtól a mór fennhatóság alatt álló területeket ostromló keresztény seregek a XIII. század folyamán bevették Córdobát, ahonnan menekülők ezrei özönlöttek Granadába.
A mórok összezsugorodó királyságának központja Granada lett. Az Alcazábát masszív várfallal, őrtornyokkal és védőbástyákkal erősítették meg, és a vízutánpótlás javítására új vízvezetékeket létesítettek. Az átépített erőd az Al-Qal'a al-hamra (vörös vár) nevet kapta, innen származik modern spanyol elnevezése, az Alhambra. Töretlen hírnevét elsősorban mégsem katonai erőd mivoltának köszönheti, hanem elbűvölő szépségű palotáinak, amelyek I. Júszuf (1333-1354) és V. Muhammad (1354-1359) uralkodása alatt épültek, s amelyek díszítése az iszlám művészet egyedülálló remeke. Míg az erőd külseje meglehetősen zordnak hat, a falak mögött megbúvó belső udvarok és csarnokok elrendezése csodálatos képzelőerőről tanúskodik; stílusuk az előkelő visszafogottságtól a szándékos teatralitásig ível.
Az udvart övező árkádokat összesen 124 karcsú oszlop támasztja alá, a nyugati és keleti oldal két pavilonjából pedig előnyös szögben láthatók a díszkút márványoroszlánjai és a szájukból előtörő vízsugarak.
A szimmetria művészete
A mórok mértani szimmetriára épülő, pazar díszítések iránti vonzódása sehol sem olyan nyilvánvaló, mint az Alhambrában, melynek túlburjánzó felületdíszítéseit végtelen, kanyargó hullámvonalak és geometrikus alakzatok szédítő szövevénye jellemzi. A mozaikok, csempék és gipszreliefek bonyolult, elvont mintázatához jórészt virágok és növényi indák szolgátak mintául, hiszen az iszlám kifejezetten tiltja az ember- és állatábrázolást.
A csarnokok, fedett sétányok és a Királyi fürdő falati borító tarka, mázas csempék (az azuleják) élénkvörös, kék és zöld színekben ragyognak; a gipsz- és kőfelületeket valaha szintén ilyen erőteljes színűre festették. A gipszmintázatok a vonalak tökéletesen geometrikus hálózatából állnak, oly rafináltan komponálva, hogy a vonalhálóban csillagokat és virágokat fedezünk fel. Gyakoriak az egyéb növényi motívumok is. A vég nélkül ismétlődő, hihetetlen finomsággal kimunkált apró díszítőelemek textilszerűen borítják a pillérek és a lágyan ívelt árkádok felületét.
A Sala d la Justicia (Igazság terme őrzi a középkori iszlám alakábrázolások Nyugaton egyedül ránk maradt példáit: ezek a XIV. századi freskók még ma is élénk és aranyló színekben tündökölnek. Az Alhambra falait azonban szinte mindenütt a Koránból vett idézetek tekergő indákból és merész függőleges vonásokból álló arab feliratai díszitík. Egy márványtáblába vésett találó vers a vár egyik falán – „… nincs kegyetlenebb dolog az életben, mint vakon járni Granadát” – a mór város iránti rajongásról tanúskodik.