A „vörös erőd” – amelyet ma már csak a növények és a Granadába érkező turisták ostromolnak – a szomszédos Albaicín-dombról szemlélve tüzesen izzik a Sierra Nevada mögé lebukó nap fényében. E látvány tárult a legtávolabbi dombról Hispánia utolsó mór uralkodója, Boabdil elé is 1492. január 2-án, amikor utoljára visszanézett a városra, melynek kulcsait át kellett adnia a keresztény seregnek.
A hely hihetetlen szépsége máig megidézi a 9-től a 15. századig tartó arab-andalúz kultúra végét, amelyet a tolerancia és a kifinomultság jellemezett. Az idelátogatót elfogja a vágy, hogy belehallgathasson a sétálóudvarokban egykor intellektuális vitákat folytató zsidók, keresztények és muzulmánok eszmercseréjébe, vagy a keleti és nyugati elemeket ötvöző muzsikába.
A 19. század elejére jellemző romantikus hevületben az európai értelmiségiek rajongani kezdtek a népies és mór hatásokat mutató spanyol kultúráért. Az amerikaiak nemkülönben: a granadaiak kíváncsisággal vegyes csodálkozással figyelték a Madridból érkező amerikai nagykövetet, aki képes volt három hónapot eltölteni a romos palotában – ahol egyébként szegény cigányok találtak menedéket. A legtöbbet azonban Washington Irvingnek, a követség munkatársának köszönhetjük, aki felhívta a figyelmet a letűnt világból ránk maradt épületegyüttes szépségére. Alhambra című műve, melyben megelevenednek a hely mindennapjai, nagymértékben hozzájárult újbóli felfedezéséhez. Ezzel egy időben Franciaországban megszületett a spanyol-mór stílus, és minden másnál divatosabbá válik a második császárság vízparti városaiban. Eugénia császárné, III. Napóleon felesége e stílusirányzat lelkes támogatója volt, hiszen éppen Granadában született…
A patkóíves kapukon belépve számtalan szépséggel találkozunk. Az 1334-ben, I. Juszuf által építtetett Comares-palota szívében lévő Nagykövetek szalonja Alhambra legkáprázatosabb terme. Pompája politikai célokat szolgált: az uralkodó itt fogadta más államok képviselőit. A tárgyalásokat „Allah oltalma alatt” folytatták: a fakupolát, amely a mozlimok hetedik mennyországát és a paradicsomi sátor csillagait kívánja szimbolizálni, 8017 berakásos cédrusfaelem díszíti. A falakon arabeszkekből és egymásba fonódó motívumokból a Koránból vett idézetek, illetve a herceget magasztaló versek bontakoznak ki.
A Generalife
A Naszrida-uralkodók nyári pihenőhelyre vágytak, ezért a 14. század elején elkészült a Generilife („az építő kertje”). Tervezője két, egymással tökéletes összhangban lévő, szerény méreteket követő épületegyüttest álmodott meg. Egy udvar köré rendezte el őket, melyet hosszú csatorna szel át – így mindig hallható a víz halk csobogása. A paradicsom a Koránban patakokkal szabdalt ligetként jelenik meg, és a teraszos kerteket ennek földi másaként alakították ki.
A vizet Mohammed ibn al-Ahmar, a Naszrida-dinasztia alapítója vezettette ide csatornákon keresztül a Darro folyóból. Az öntözőrendszer működését egy cső- és ciszternahálózat tette lehetővé, anélkül hogy valaha is szivattyúkat használtak volna.
A ciprusokkal szegélyezett sétányokat, a puszpánglabirintusok, a narancsfák sorai, a rózsalugasok, a kegyencnőknek fenntartott, enyhet adó zártkertek, a szökőkutak és medencék, a vízesések lépcsői – minden az ide érkező magas rangú személyek és vendéglátóik kényelmére és gyönyörködtetésére szolgált.
A hely hihetetlen szépsége máig megidézi a 9-től a 15. századig tartó arab-andalúz kultúra végét, amelyet a tolerancia és a kifinomultság jellemezett. Az idelátogatót elfogja a vágy, hogy belehallgathasson a sétálóudvarokban egykor intellektuális vitákat folytató zsidók, keresztények és muzulmánok eszmercseréjébe, vagy a keleti és nyugati elemeket ötvöző muzsikába.
A 19. század elejére jellemző romantikus hevületben az európai értelmiségiek rajongani kezdtek a népies és mór hatásokat mutató spanyol kultúráért. Az amerikaiak nemkülönben: a granadaiak kíváncsisággal vegyes csodálkozással figyelték a Madridból érkező amerikai nagykövetet, aki képes volt három hónapot eltölteni a romos palotában – ahol egyébként szegény cigányok találtak menedéket. A legtöbbet azonban Washington Irvingnek, a követség munkatársának köszönhetjük, aki felhívta a figyelmet a letűnt világból ránk maradt épületegyüttes szépségére. Alhambra című műve, melyben megelevenednek a hely mindennapjai, nagymértékben hozzájárult újbóli felfedezéséhez. Ezzel egy időben Franciaországban megszületett a spanyol-mór stílus, és minden másnál divatosabbá válik a második császárság vízparti városaiban. Eugénia császárné, III. Napóleon felesége e stílusirányzat lelkes támogatója volt, hiszen éppen Granadában született…
A patkóíves kapukon belépve számtalan szépséggel találkozunk. Az 1334-ben, I. Juszuf által építtetett Comares-palota szívében lévő Nagykövetek szalonja Alhambra legkáprázatosabb terme. Pompája politikai célokat szolgált: az uralkodó itt fogadta más államok képviselőit. A tárgyalásokat „Allah oltalma alatt” folytatták: a fakupolát, amely a mozlimok hetedik mennyországát és a paradicsomi sátor csillagait kívánja szimbolizálni, 8017 berakásos cédrusfaelem díszíti. A falakon arabeszkekből és egymásba fonódó motívumokból a Koránból vett idézetek, illetve a herceget magasztaló versek bontakoznak ki.
A Generalife
A Naszrida-uralkodók nyári pihenőhelyre vágytak, ezért a 14. század elején elkészült a Generilife („az építő kertje”). Tervezője két, egymással tökéletes összhangban lévő, szerény méreteket követő épületegyüttest álmodott meg. Egy udvar köré rendezte el őket, melyet hosszú csatorna szel át – így mindig hallható a víz halk csobogása. A paradicsom a Koránban patakokkal szabdalt ligetként jelenik meg, és a teraszos kerteket ennek földi másaként alakították ki.
A vizet Mohammed ibn al-Ahmar, a Naszrida-dinasztia alapítója vezettette ide csatornákon keresztül a Darro folyóból. Az öntözőrendszer működését egy cső- és ciszternahálózat tette lehetővé, anélkül hogy valaha is szivattyúkat használtak volna.
A ciprusokkal szegélyezett sétányokat, a puszpánglabirintusok, a narancsfák sorai, a rózsalugasok, a kegyencnőknek fenntartott, enyhet adó zártkertek, a szökőkutak és medencék, a vízesések lépcsői – minden az ide érkező magas rangú személyek és vendéglátóik kényelmére és gyönyörködtetésére szolgált.